Drugie spotkanie – role i funkcje wśród grających

Cześć

Najpierw sprawy techniczne

Następne spotkanie odbędzie się w sobotę 19 lipca o wstępnej godzinie 19:30. Tematem będą role i funkcje w grze.

https://plus.google.com/u/0/events/c4haiim0cr33sg3qgijtiajpje4?authkey=CLnDqp-5o_P6LA

W ramach spotkania będziemy grać w City of Petra – dlatego prosimy o działające mikrofony, pisanie na czacie nie będzie, niestety, wystarczające. My ze swojej strony nie chcemy robić wykładów, chcemy moderować, rozmawiać, pomagać.

 

Tematem kolejnego spotkania będą role i funkcje w grze.

Pewnie wszyscy znają podział na mg i graczy/graczki. Ten podział można przeprowadzić na wiele sposobów, podobnie jak wiele może być funkcji i ról w grze.

 

Pytania, które pojawią się na spotkaniu:

  • Jakie znamy podziały władzy i narracji?
  • Jak podchodzą do tego konkretne gry, które znamy i graliśmy?
  • Jak podziały władzy i narracji, funkcje i role wpływają na rozgrywkę?
  • Do czego możemy je zastosować?

Materiały które warto poznać przed spotkaniem:

City of Petra

Fragment Świadomej improwizacji Mathijsa Holtera i Emily Care Boss:

 

Władza i przejmowanie kontroli

Władza może leżeć w wielu miejscach. Jeśli nikt nic z tym nie zrobi, to zazwyczaj jedna z osób ją przejmie i będzie podejmować większość decyzji. To czasami w porządku, ale nie powinno standardem. Chcecie, żeby wszyscy mogli wpływać na rozgrywkę – wybierając założenia, dodając rzeczy do fikcji, zarządzając tym, kto ma obecnie swoją scenę, itp. Upewnijcie się więc, że każdy może się wypowiedzieć i pytajcie graczy i graczki o ich opinie lub dajcie im możliwość do swobodnej ich wypowiedzi.

Jest wiele różnych form władzy i nie ma potrzeby, żeby jedna osoba miała je wszystkie. Nawet lepiej, gdy są podzielone. Każdy dodaje coś od siebie i musimy słuchać siebie nawzajem.

Poniżej macie możliwe role posiadające władzę w grupie:

  • gospodarz/gospodyni (posiada lub kontroluje miejsce do gry, podaje jedzenie)
  • moderator/moderatorka (osoba, która przeczytała tę książkę)
  • gracz/graczka alfa (najczęściej jest w centrum uwagi swoją postacią i zabawia innych)
  • twórca/twórczyni pomysłów (wymyśla dziwne szalone i/lub pasujące rzeczy w fikcji)
  • kontroler/kontrolerka settingu (zna okres historyczny, w którym gracie lub książki na których się opieracie)
  • kronikarz/kronikarka (trzyma karty postaci, mapy i inne zapisy tego, co się do tej pory wydarzyło; rola potrzebna bardziej lub mniej – zależnie od kampanii)
  • przynosiciel/przynosicielka alkoholu (każdy, kto ma ze sobą butelkę wina lub whisky i zacznie polewać)
  • organizator/organizatorka (mówi gdzie i kiedy się spotkacie, kto co przyniesie, itp.)
  • osoba kończąca sceny (decyduje, kiedy sceny zbliżają się do końca)
  • zespół dowodzący (grupa lub osoba pilnująca, żeby gra była płynna)
  • osoba pilnująca nastroju i nastawienia (sugeruje, kiedy przerwać grę i odpocząć)

Gm less i gm full.

Gm less – gra bez mg zwana też gm full. Oba terminy funkcjonują zamiennie w zależności od tego, na co chcemy zwrócić uwagę – czy na brak jednej osoby kontrolującej większość rozgrywki i narracji (gm less) i gm full, gdzie funkcja mg jest rozłożona pomiędzy grających (zależnie od gry). 

Do zobaczenia na spotkaniu.

 

Dodaj komentarz