Cześć
Najpierw sprawy techniczne
Następne spotkanie odbędzie się w sobotę 19 lipca o wstępnej godzinie 19:30. Tematem będą role i funkcje w grze.
https://plus.google.com/u/0/events/c4haiim0cr33sg3qgijtiajpje4?authkey=CLnDqp-5o_P6LA
W ramach spotkania będziemy grać w City of Petra – dlatego prosimy o działające mikrofony, pisanie na czacie nie będzie, niestety, wystarczające. My ze swojej strony nie chcemy robić wykładów, chcemy moderować, rozmawiać, pomagać.
Tematem kolejnego spotkania będą role i funkcje w grze.
Pewnie wszyscy znają podział na mg i graczy/graczki. Ten podział można przeprowadzić na wiele sposobów, podobnie jak wiele może być funkcji i ról w grze.
Pytania, które pojawią się na spotkaniu:
- Jakie znamy podziały władzy i narracji?
- Jak podchodzą do tego konkretne gry, które znamy i graliśmy?
- Jak podziały władzy i narracji, funkcje i role wpływają na rozgrywkę?
- Do czego możemy je zastosować?
Materiały które warto poznać przed spotkaniem:
Fragment Świadomej improwizacji Mathijsa Holtera i Emily Care Boss:
Władza i przejmowanie kontroli
Władza może leżeć w wielu miejscach. Jeśli nikt nic z tym nie zrobi, to zazwyczaj jedna z osób ją przejmie i będzie podejmować większość decyzji. To czasami w porządku, ale nie powinno standardem. Chcecie, żeby wszyscy mogli wpływać na rozgrywkę – wybierając założenia, dodając rzeczy do fikcji, zarządzając tym, kto ma obecnie swoją scenę, itp. Upewnijcie się więc, że każdy może się wypowiedzieć i pytajcie graczy i graczki o ich opinie lub dajcie im możliwość do swobodnej ich wypowiedzi.
Jest wiele różnych form władzy i nie ma potrzeby, żeby jedna osoba miała je wszystkie. Nawet lepiej, gdy są podzielone. Każdy dodaje coś od siebie i musimy słuchać siebie nawzajem.
Poniżej macie możliwe role posiadające władzę w grupie:
- gospodarz/gospodyni (posiada lub kontroluje miejsce do gry, podaje jedzenie)
- moderator/moderatorka (osoba, która przeczytała tę książkę)
- gracz/graczka alfa (najczęściej jest w centrum uwagi swoją postacią i zabawia innych)
- twórca/twórczyni pomysłów (wymyśla dziwne szalone i/lub pasujące rzeczy w fikcji)
- kontroler/kontrolerka settingu (zna okres historyczny, w którym gracie lub książki na których się opieracie)
- kronikarz/kronikarka (trzyma karty postaci, mapy i inne zapisy tego, co się do tej pory wydarzyło; rola potrzebna bardziej lub mniej – zależnie od kampanii)
- przynosiciel/przynosicielka alkoholu (każdy, kto ma ze sobą butelkę wina lub whisky i zacznie polewać)
- organizator/organizatorka (mówi gdzie i kiedy się spotkacie, kto co przyniesie, itp.)
- osoba kończąca sceny (decyduje, kiedy sceny zbliżają się do końca)
- zespół dowodzący (grupa lub osoba pilnująca, żeby gra była płynna)
- osoba pilnująca nastroju i nastawienia (sugeruje, kiedy przerwać grę i odpocząć)
Gm less i gm full.
Do zobaczenia na spotkaniu.